Izmir & Efeze - dag 6 - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Peter Vlot - WaarBenJij.nu Izmir & Efeze - dag 6 - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Peter Vlot - WaarBenJij.nu

Izmir & Efeze - dag 6

Door: martijnenpeter2010

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 Augustus 2011 | Turkije, Izmir

Deze dag besloten we na een goed ontbijt bij een van de buren van het hostel, een bezoek te brengen aan Efeze. Deze alreeds in de bijbel bekende plaats, zou de laatste woonplaats zijn geweest van Maria. Via een rit van ongeveer een uur, met bus en taxi, kwamen aan in Efeze, inmiddels overigens niet meer bewoond. Het is gelegen op/tegen een berg. Bovenop is de voormalige woning van Maria te bezichtigen. Voor katholieken, orthodoxe christenen en ook moslims is dit een bedevaartsoord. Voor de christenen is vooral het huis van uiteraard Maria speciaal. Zo’n bezoek gaat dan gepaard met vele kruisgebaren, zoals wij meemaakten. De moslims geloven dat het water dat uit een bron uit de berg komt een helende werking heeft. Alhoewel allebei in blakende gezondheid verkeren, hebben we toch de enkels en knieën maar eens extra besprenkeld met dit helende water. Nu is het wachten op resultaat!
Iets lager op de berg lag de oude stad Efeze zelf. Hiervan zijn nog vele overblijfselen zichtbaar, zoals een theater, een tempel, huizen, etc,-. Na hier doorheen te zijn gewandeld heeft onze taxichauffeur die dag, een van de in de regio Efeze befaamde ‘Yeni-brothers’, ons naar de plaats Kusadasi gebracht. Dit liefelijke Turkse badplaatsje, met een naam die klinkt als een Japanse kerncentrale, bleek een leuke bestemming te zijn. We hebben hier nog lekker een avondje aan het strand doorgebracht. Na wat te hebben gegeten, zijn omstreeks 10.00 weer vetrokken uit Kusadasi. Ongeveer omstreeks middernacht waren we weer bij ons hotel. Hier hebben we op een van de omringende terrassen nog een Turkse thee genuttigd, samen met een medewerker van het hotel. Deze zeer vriendelijke man sprak, net als bijna al zijn stadgenoten, geen woord ‘over de grens’ dus het gesprek bestond voornamelijk een beetje uit vriendelijk knikken naar elkaar. Enfin, ze bedoelen het goed en soms is het ook weleens lekker niet verstaan te worden. Na afloop hebben we nog buskaartjes aangeschaft voor de tocht naar Bodrum en we besloten vervolgens nog even te gaan liggen. De bus zou namelijk omstreeks 7.30 vertrekken en voor die tijd moesten uiteraard nog de backpacks gevuld worden, wat immer een tijdrovende klus is. Zeker in de vroege morgen. Zodoende werden bijtijds de luiken gesloten.