Istanbul - dag 3 - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Peter Vlot - WaarBenJij.nu Istanbul - dag 3 - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Peter Vlot - WaarBenJij.nu

Istanbul - dag 3

Door: martijnenpeter2010

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Augustus 2011 | Turkije, Istanbul

Deze dag zou volledig in het teken staan van ‘cultureel doen’. Daarnaast was dit de eerste dag van de ramadan, de islamitische vastenmaand. Vanwege onze degelijke Alblasserwaardse opvoeding mogen wij dit festijn gelukkig achterwege laten en wij lieten ons ontbijt daarom extra goed smaken. Vervolgens liepen we iets na tienen in de morgen vol goede moed Istanbul in, gewapend met een kaart. We liepen eerst naar de moskee van Sultan Achmed. Na deze binnen te hebben bezichtigd, met de schoentjes uit uiteraard, vervolgden we onze route naar de Aya Sofia. Deze van origine kerk (het heette toen nog Hagia Sofia) bleek helaas niet open te zijn, voor bezichtiging aan de binnenkant. Naast deze huidige moskee was het Topkapi paleis gevestigd. Dit was vroeger het paleis van de sultans van het Ottomaanse rijk. Dit paleis is schitterend gelegen aan de Bosporus, rivier die dwars door Istanbul stroomt, en ziet mooi uit over de stad. Hier hebben we een paar uur vertoefd. Hier hebben we ook een optreden van een authentieke Turkse fanfare (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen) meegemaakt. Gekleed in traditionele kleding werd ons een mooie voorstelling voorgeschoteld. Vervolgens zijn we naar de Galata-brug gekuierd en deze overgelopen. Aan de andere kant van deze brug troffen we de Galata-toren. Dit is een soort toren van Pisa, alleen dan niet scheef… Van hieruit zijn we doorgelopen naar het Taksimplein. Dit is het centrum van Istanbul. Omdat we al met al toch al een flink aantal kilometers in de benen hadden, besloten we onszelf te belonen met een bezoekje aan een Ierse pub. Hier hebben we lekker voetbal zitten kijken, wat gegeten en omdat het niet anders kon ook nog wat gedronken. Hier vandaan zijn we vervolgens weer via metro, tram en benenwagen na lang zoeken bij ons hostel aanbeland. Toen omstreeks een uur of half 9 de moslims weer mochten eten, besloten wij nog maar even een McDonalds (die hebben ze hier gelukkig ook :)) aan te doen. Op straat hier naartoe was het een grote, gezellige drukte. In Nederland heeft deze godsdienst een niet al te beste naam, maar het mag wel gezegd worden dat het ’s avonds heel gezellig oogt. De mensen gaan namelijk massaal in parken met zijn allen zitten picknicken/bbq’en vanaf het moment dat dit weer is toegestaan. Dat ze vervolgens alles op de grond pleuren is een tweede. Maar goed, wij hoeven niet in die troep te wonen en zij wel, dus ze doen hun best maar. Het gezang uit de toren van de moskee is overigens wel iets waar we flink aan moeten wennen. Vooral ook omdat we totaal niet verstaan waarover het gaat en het net iets anders klinkt dan pakweg Andre Hazes of Frans Duijts. Maar goed, lands wijs lands eer zullen we maar zeggen. Zij voelen zich er goed bij en zijn bovenal erg aardig tegen ons.
Na gegeten te hebben, werden bij het hostel de spelkaarten te voorschijn getoverd. Vervolgens hebben we 2 van onze kamergenoten, een uit Haarlem en een uit Amsterdam, gecharterd voor een potje pesten op het terras. En zo werd het ook deze dag weer erg gezellig en duurde de avond nog lang.